Vågan Havnevesen KF

«Salttønna» blir fjernet i 2009

Stortingsmann Tor Arne Strøm bekrefter til Lofotposten at Regjeringen i statsbudsjettet for 2009 har ført opp 45 millioner for fjerning av Salttønna.
Artikkel fra Lofotposten.no 4.10.2008: av KNUT JOHANSEN

På 80-tallet sloss daværende havnesjef Eilif Mosand mot det som kanskje fortonet seg som «lokale vindmøller» da han ville ha fergeleiet til Skutvik over til vestre havn i Osan. Den kampen vant han samen med langsiktige politikere bak seg. På 90-tallet og fram til i dag har ordfører Steinar Molvik, og senere og kanskje spesielt ordfører Hugo Bjørnstad og havnestyrets leder Henrik Bjørnevik kjempet for å få fjernet Salttønna, og utvidet innseilingen via Klippfiskholmen og Stretarnesset.

45 millioner
– Nå er den lange kampen kronet med hell, og framfor Vågan ligger ei offensiv framtid med satsing på sjøverts virksomhet, sier stortingsmann Tor Arne Strøm (Ap) fra Nordland , som bekrefter at Kystverket neste år får 45 millioner kroner på statsbudsjettet til denne konkrete oppgaven. – Fjell skal sprenges, og masser mudres vekk, og når jobben er gjort vil vestre havn i Svolvær ha en 100 meter snorett innseiling med nye navigasjonslys, og en dybde på hele 12,5 meter på lavest lavvann. Det betyr at man kan ta inn alle skip som seiler langs norskekysten inklusive tankskip, marinefartøyer, store turistskip, gods-og fryseskip. Og uansett skipsstørrelse vil man kunne seile inn og ut på en mye tryggere måte. – Lykke til med dagen, Vågan og Lofoten, sier stortingsmann Tor Arne Strøm, som selv har vært i Vågan flere ganger i forbindelse med prosjektet.

Bjørnstad
– I dag er jeg i hundre, sier ordfører Hugo Bjørnstad. Han roser både Strøm, statsråd Helga Pedersen, Kystverket lokalt i Nordland og sentralt, men også representantene fra Nordland på tinget, og fylkeskommunen skal også ha ære for dette. – Nå får vi betalt for alle reisene, alle møtene, alle arbeidstimene og alle brevene vi har skrevet. – På en slik dag er det viktig å minne folk på at også de langsiktige politiske strategier er viktige, og jeg vil rose den rødgrønne regjeringen for at de har løst saken for oss i statsbudsjettet allerede i 2009.

Billig bensin
– Jeg kommer til å ta et initiativ overfor Statoil slik at man kan få til en mulig lagring på ny av drivstoff som diesel og bensin i Osan. Å skaffe Lofoten rimeligere drivstoff kan denne nyhavna utløse. – Ved å flytte transporten fra land til sjø, oppnås også klimafordeler. Nå har Statoil eller andre oljeselskaper ikke argumentet å bruke om at havna ikke kan anløpes. Derfor er dette også en miljøseier for Lofoten, i tillegg til at det åpner store muligheter for Vågan kommune til å utvikle landområdene langs vestre havn med ny virksomhet, sier Bjørnstad.